ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΜΥΝΑ
Σύμφωνα με το Συμπληρωματικό Πρωτόκολλο Ι του 1977, των Συμβάσεων της Γενεύης του 1949 κατοχυρώθηκε ο ρόλος της πολιτικής άμυνας. Το Συμπληρωματικό Πρωτόκολλο Ι επικυρώθηκε στη χώρα μας με το ΦΕΚ 125/Α/1988. Σύμφωνα λοιπόν με το προηγούμενο ΦΕΚ και στο Κεφάλαιο VI, τα άρθρα 61-67 ρυθμίζουν ζητήματα της πολιτικής άμυνας και αναφέρεται το πεδίο εφαρμογής της, το έμβλημα την προστασία αλλά και την παύση της προστασίας καθώς και τη σχέση οργανώσεων πολιτικής άμυνας με τις ένοπλες δυνάμεις. . Στο άρθρο 61 ορίζεται ως πολιτική άμυνα: η εκτέλεση ορισμένων ή όλων των κατωτέρω αναφερόμενων ανθρωπιστικών έργων τα οποία σκοπό έχουν την προστασία του άμαχου πληθυσμού εναντίον των κινδύνων και τη βοήθεια αυτού για ανάληψη από τις άμεσες επιπτώσεις, εχθροπραξιών ή καταστροφών και επίσης των αναγκαίων συνθηκών για την επιβίωση του.
Αυτά τα έργα είναι:
- προειδοποίηση
- εκκένωση
- διαχείριση καταφυγίων
- χειρισμός μέτρων συσκότισης
- διάσωσης
- ιατρικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων και των πρώτων βοηθειών και θρησκευτική συνδρομή
- πυρόσβεση
- ανίχνευση και σήμανση περιοχών κινδύνου
- απολύμανση και παρόμοια προστατευτικά μέτρα
- παροχή εκτάκτου καταλύματος και προμηθειών
- έκτακτη παροχή βοήθειας για την αποκατάσταση και τήρηση της τάξης σε πληγείσες περιοχές
- κατεπείγουσα επισκευή των απαραίτητων εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας
- επείγουσα αποκομιδή των νεκρών
- βοήθεια για τη διατήρηση στοιχειωδών για την επιβίωση εγκαταστάσεων
- συμπληρωματικές δραστηριότητες απαραίτητες για την εκτέλεση οποιουδήποτε των έργων που αναφέρονται ανωτέρων, συμπεριλαμβανομένης της σχεδίασης και οργάνωσης, αλλά χωρίς να περιορίζονται σε αυτές
Σύμφωνα με το Άρθρο 66, παράγραφος 4, καθορίζεται ως προστατευόμενο έμβλημα το διεθνές διακριτικό σήμα πολιτικής άμυνας που παρίσταται ως ένα ισόπλευρο μπλε τρίγωνο σε πορτοκαλί βάση σε περίπτωση που χρησιμοποιείται για την προστασία των οργανισμών πολιτικής άμυνας, του προσωπικού της, κτιρίων και υλικού καθώς και καταφυγίων για αμάχους.
Όσον αφορά την ελληνική νομοθεσία υπάρχει ο νόμος περί Πολιτικής Σχεδίασης Εκτάκτου Ανάγκης και ο Νόμος περί Παλλαϊκής Άμυνας.
Σύμφωνα λοιπόν με το Ν.Δ. 17 Περί Πολιτικής Σχεδίασης Εκτάκτου Ανάγκης του ΦΕΚ 236/Α/1974, ως πολιτική άμυνα νοείται: η οργάνωση, καθοδήγηση και κινητοποίηση των Πολιτικών Δυνάμεων της Χώρας για την προστασία αυτής εκ των πάσης φύσεως εχθρικών προσβολών και αντιμετώπισης πάσης φύσεως καταστροφών. Ενώ δηλαδή η κινητοποίηση των πολιτών, στο Συμπληρωματικό Πρωτόκολλο Ι γίνεται για την προστασία του πληθυσμού μέσω ανθρωπιστικών ενεργειών στην Ελληνική Νομοθεσία γίνεται για την προστασία της χώρας συγχέοντας τη λειτουργία της πολιτικής άμυνας με αυτή του στρατού. Πάντως στα άρθρα 24-27 αναφέρονται οι ανθρωπιστικές ενέργειες αλλά και λεπτομέρειες για την οργάνωση και σύσταση της πολιτικής άμυνας. Στον Ν. 2641 περί Παλλαϊκής Άμυνας και άλλες διατάξεις στο ΦΕΚ 211/Α/1998 γίνεται πάλι αναφορά στην πολιτική άμυνα δημιουργώντας σύγχυση για το ρόλο των πολιτών στην ενεργή άμυνα της χώρας και στις ανθρωπιστικές ενέργειες πίσω από το μέτωπο του πολέμου.
Είδαμε λοιπόν πως γεννήθηκε το σύμβολο της πολιτικής άμυνας και προστασίας και πως καθιερώθηκε η πολιτική άμυνα στη χώρα μας (με τα νομοθετικά κενά) σε περίοδο πολέμου αλλά και ειρήνης αλλά με ανθρωπιστικό χαρακτήρα για την προστασία των πολιτών (τουλάχιστον ξεκάθαρο μόνο στο Πρωτόκολλο Ι). Ένα σύμβολο το οποίο προστατεύεται από το Διεθνές Ανθρωπιστικό Δίκαιο. Πρέπει να σημειωθεί ότι είχε ζητηθεί να χρησιμοποιηθεί το έμβλημα του Ερυθρού Σταυρού και Ερυθράς Ημισελήνου για τις οργανώσεις της πολιτικής άμυνας κάτι το οποίο αρνήθηκε ο Ερυθρός Σταυρός και έτσι καθιερώθηκε παγκοσμίως το ισόπλευρο μπλε τρίγωνο σε πορτοκαλί βάση. Σε επόμενο άρθρο θα δούμε περισσότερα για την πολιτική προστασία.