ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Πολλοί εκπαιδευτές στην εναρκτήρια συνάντηση του εκπαιδευτικού τους προγράμματος παρουσιάζουν το πρόγραμμα χωρίς να δοθεί η δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους να μιλήσουν. Υπάρχουν κάποιες τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την γνωριμία με τους εκπαιδευόμενους, το πρόγραμμα (χρονική διάρκεια, περιεχόμενο) κ.α. Ήδη λοιπόν από την αρχή μπορεί οι συμμετέχοντες να έχουν ενεργό ρόλο ακόμα και στη διαμόρφωση του προγράμματος και της θεματολογίας και όχι απλά να τους μετατρέψει ο εκπαιδευτής σε παθητικούς δέκτες.

Η εναρκτήρια συνάντηση είναι πολύ σημαντική γιατί μέσα από τη συζήτηση μπορεί να οικοδομηθεί ομαδικό πνεύμα στην ομάδα. Μέσα από την αλληλογνωριμία μεταξύ εκπαιδευτή και εκπαιδευομένων οι περισσότεροι ήδη από τα πρώτα λεπτά θα είναι πιο άνετα και πιο δεκτικοί στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

Μπορεί το πρόγραμμα να προσαρμοστεί στις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά των εκπαιδευομένων και με βάση τις εκπαιδευτικές ανάγκες της ομάδας. Δεν γίνεται ο εκπαιδευτής να πραγματοποιήσει μία ώρα θεωρία π.χ. για αιμορραγίες σε μία ομάδα που ήδη το έχει διδαχτεί. Προσαρμόζεται και είτε αλλάζει θεματολογία τελείως είτε παραμένει στο ίδιο και παρουσιάζει πρακτικές ασκήσεις και σενάρια.

Άλλος λόγος που είναι σημαντική η εναρκτήρια συνάντηση είναι ότι θα γίνει ενημέρωση για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα π.χ. πόσο θα διαρκέσει, με ποιο τρόπο, η θεματολογία, οι υποχρεώσεις και θα διαμορφωθεί ένα εκπαιδευτικό συμβόλαιο με βάση τα θέλω του εκπαιδευτή και των εκπαιδευομένων. Έτσι θα συμφωνήσουν όλοι να γίνεται διάλειμμα κάθε μία ώρα αλλά όλοι θα έχουν τα κινητά τους τηλέφωνα κλειστά και ούτω κάθε εξής.

Μία ωραία τεχνική για την εναρκτήρια συνάντηση είναι η εξής: ο εκπαιδευτής χωρίζει τους εκπαιδευόμενους σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων και για 10 λεπτά η κάθε ομάδα θα συζητήσει και κάθε μέλος της ομάδας θα παρουσιάσει:
  1. το όνομα, τη δουλειά και ηλικία των μελών της ομάδας
  2. τις προσδοκίες από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που παρακολουθούν
  3. τους προβληματισμούς σχετικά με το πρόγραμμα, το χώρο (οτιδήποτε)
  4. τα χόμπι των μελών της ομάδας
Με τον τρόπο αυτό θα μιλήσουν όλοι και θα σπάσει ο πάγος με την αλληλογνωριμία, θα δεθούν με τις κοινές προσδοκίες και προβληματισμούς, ενώ με την αναφορά των χόμπι θα χαλαρώσουν. Αρχίζει και διαμορφώνεται ήδη το εκπαιδευτικό συμβόλαιο το οποίο θα το ολοκληρώσει ο εκπαιδευτής.

Άλλες τεχνικές αλληλογνωριμίας είναι:
  • η αυτοπαρουσίαση: Συνήθως ο εκπαιδευτής αναφέρει το όνομα του την ιδιότητα του και την ηλικία και οι υπόλοιποι αναφέρουν ακριβώς τα ίδια χαρακτηριστικά ενώ υπάρχει ο κίνδυνος κάποιος να πλατειάσει.
  • η αλληλογνωριμία: Σε 2άδες λένε λίγα λόγια για τον εαυτό τους και ο ένας παρουσιάζει τον άλλο στην τάξη.
  • η σύνταξη ιστορίας: Να περιγράψει ο κάθε ένας μια τυπική ημέρα του, πως περνάει από το πρωί μέχρι το βράδυ.
  • η αλυσίδα: ο πρώτος λέει το δικό του όνομα, ο δεύτερος το δικό του και του προηγούμενου…Ο όγδοος και των προηγούμενων εφτά ή αν είναι πολλοί να λένε των προηγούμενων πέντε μόνο.
Φυσικά η τεχνική που θα χρησιμοποιήσουμε και ο χρόνος που αφιερώσουμε γι αυτό εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Αν π.χ. είμαι εκπαιδευτής σε μία διημερίδα συνολικής διάρκειας 16 ωρών μπορώ να αφιερώσω μία ώρα για την γνωριμία. Αν όμως η εκπαίδευση μου διαρκεί μία μόλις ώρας, ίσως και τα πέντε λεπτά αλληλογνωριμίας να είναι πολλά.

Η τεχνική λοιπόν που ακολουθήσει ο εκπαιδευτής εξαρτάται από τα χαρακτηριστικά των εκπαιδευομένων, τη χρονική διάρκεια του προγράμματος, το περιεχόμενο και τη φύση της εκπαίδευσης αλλά φυσικά και από τον ίδιο εκπαιδευτή τι ταιριάζει πιο πολύ στις ικανότητες του και στην προσωπικότητα του.

Οι τεχνικές δεν περιορίζονται με αυτές τις συμβουλές, φαντασία και όρεξη χρειάζεται και ο κάθε εκπαιδευτής μπορεί να ξεκινάει τις εκπαιδεύσεις με όποιο τρόπο θέλει αλλά με την ενεργή συμμετοχή των εκπαιδευομένων. Καλές ενάρξεις!